Update september

Planning nieuwe CAO onderhandelingen

We gaan ons voorbereiden op de CAO onderhandelingen.  De komende tijd halen wij input op en vormen wij onze visie ten aanzien van de onderhandelingen. Ook willen wij weten wat de lange-termijn visie en strategie van de bank is op het gebied van belonen en waarderen.

We zijn erg benieuwd wat jij vindt! Graag ontvangen we jouw mening via deze enquete

Nieuwe pensioenwet

De afgelopen maanden zijn door collega’s vragen gesteld over de nieuwe pensioenwet waar we jullie graag over informeren. Hieronder de antwoorden en de link die ook in het Teams kanaal zijn gedeeld.

Bron: Nieuwe pensioenwet: wat betekent het voor u? | Publicatie | Rijksoverheid.nl

Wanneer gaan de veranderingen in?

De nieuwe pensioenwet gaat op 1 juli 2023 in, maar het duurt even voordat u de gevolgen daarvan merkt. Er komt eerst een overgangsfase van een aantal jaren. In die periode gaan werkgevers, vakbonden en pensioenuitvoerders met elkaar bespreken hoe ze alle regelingen kunnen aanpassen aan de nieuwe wet.

Hoe kan ik mijn stem laten horen bij mijn pensioenfonds of verzekeraar?

Dat kunt u doen via het medezeggenschaporgaan van uw pensioenuitvoerder. Dat orgaan is betrokken bij de plannen voor de overstap. Bent u het niet eens met hoe de overgang vorm krijgt? Dan kun u een klacht indienen bij uw uitvoerder. Die moet uw klacht dan beoordelen. Daarna kan een geschil worden voorgelegd bij de geschilleninstantie. Hier kunt u terecht als uw klacht over de omzetting door de uitvoerder is afgewezen. Deze geschilleninstantie begint op 1 januari 2024. Uiteraard kunt u uiteindelijk ook altijd bij de civiele rechter terecht.

Waarom kan ik er niet voor kiezen in het oude pensioenstelsel te blijven?

Er zijn drie redenen waarom dat niet kan. Ten eerste is de basis van ons pensioen is dat we samen de risico’s delen. Zo kunnen we financiële tegenslagen opvangen als het economisch tegenzit. Maar dat werkt alleen als we het ook echt samen doen; niet als mensen in verschillende pensioensystemen zitten. Ten tweede is het op termijn heel nadelig om achter te blijven in het oude systeem. De mensen die daarin zitten, worden steeds ouder en er komen geen nieuwe mensen meer bij. Het pensioengeld kan dan alleen nog maar voorzichtig worden belegd, en levert niet zo veel meer op. Men verliest al snel koopkracht als men in dat oude pensioenstelsel zou blijven zitten. Ten derde brengt het extra kosten met zich mee om twee pensioensystemen in de lucht te houden. En het wordt ook voor iedereen een stuk ingewikkelder als er twee pensioenstelsels naast elkaar bestaan.

  

Salarisverhogingsproces

In de huidige CAO is afgesproken dat er een onderzoek zal plaatsvinden om de knelpunten en verbetermogelijkheden rondom het salarisverhogingsproces in kaart te brengen. In juli hebben alle medewerkers daar een enquête over kunnen invullen. Momenteel zijn wij in gesprek met de bank en de andere vakbonden om de resultaten te bespreken en oplossingen uit te werken. We richten ons op oplossingen die tijdens de looptijd van de huidige cao geïmplementeerd kunnen worden zodat ze, indien mogelijk, meegenomen kunnen worden in het performance management proces. Zodra hier meer details over beschikbaar zijn zullen we jullie daarover berichten.

Contributie

Je had wellicht al een Tikkie verwacht om de jaarlijkse contributie (2 euro) over 2023 te betalen. We zijn bezig om onze ledenadministratie op orde te brengen. Binnenkort zullen wij de contributie gaan innen.

10 minuten betaling call center

Naar aanleiding van de uitspraak over Teleperformance zijn de bonden in gesprek gegaan met ABN AMRO over de werktijden van het Contact Center. Er zijn verschillende steekproeven gedaan en in overleg met de sociale partners wordt nu gekeken naar een passende oplossing voor ABN AMRO. Gesproken wordt over de mogelijkheden die er zijn om te compenseren. Denk hier bijvoorbeeld aan tijd voor tijd of een financiële compensatie. Maar voordat we tot een definitief besluit kunnen komen moet uiteraard worden vastgesteld om hoeveel tijd het dan gaat binnen ABN AMRO. Werk je bij Customer Care van ABN AMRO en heb je hier een mening over, laat het ons weten! We horen graag.

 

Grensarbeiders

We hebben met de bank overleg gevoerd over de grensarbeiders. De bank heeft ons uitgelegd onder welke voorwaarden je als grensarbeider tot onder de 25 procent van je arbeidsomvang thuis (of op een andere passende werkplek in je eigen woonland) kunt werken en dat deze voorwaarden inmiddels met de grootste groep grensarbeiders schriftelijk zijn vastgelegd. Op dit moment zijn er bij de bank geen individuele kwesties bekend waarin er nog problemen zijn. Als dit voor jou als grensarbeider onverhoopt wel het geval is, dan vragen we je hierover contact op te nemen met je leidinggevende, zodat naar een passende oplossing kan worden gezocht. De bank heeft ons op het hart gedrukt de ontwikkelingen in de regelgeving op dit gebied nauwlettend in de gaten te houden en zodra er mogelijkheden zijn om het huidige beleid te versoepelen, daarover te communiceren.

Mochten jullie naar aanleiding van bovenstaande onderwerpen vragen hebben, dan kunnen je die mailen naar ournextmove@nl.abnamro.com.