- English translation will follow asap -
Op de dag dat onze nieuwe merkstrategie landelijk gelanceerd is, beginnen Hendrik, Nadine en Irene aan de tweede onderhandelingsdag aan de Wisselwerking in Diemen, het kantoor waar onder andere ICS en Customer Care & Operations gevestigd zijn. Met goede moed maar toch een beetje nerveus, na de voor ons verrassende ontwikkelingen tijdens het vorige overleg op 14 februari, zijn we (bonden en bank) in gesprek gegaan.
Waar waren we gebleven?
De eerste onderhandelingsdag verliep, zoals jullie weten, teleurstellend. De eerste onderhandelingsdag heeft de bank een voorstel van 5% gedaan waarvan een deel beschikbaar was voor een structurele loonsverhoging en een deel voor een prestatie-gerelateerde beloning. We weten dat dit voor jullie een belangrijk onderwerp is en zien nog een groot verschil tussen het aanbod van de bank en de input die we van jullie hebben gekregen.
De bank is de dag gestart met het toelichten van het oorspronkelijke voorstel met een kleine aanpassing. Hoe ziet dat voorstel er nu uit:
Een collectieve loonsverhoging voor alle collega’s (3,5%)
Een jaarlijkse individuele waarderingspremie voor alle collega’s (inclusief eindeschalers) (0% bij onvoldoende functioneren, 2,5% bij functioneren volgens verwachting, 5% bij functioneren boven verwachting)
Een vaste jaarlijkse verhoging voor collega’s die ruimte hebben in hun loonschaal ter vervanging van de 0-7% regeling (2%)
Eerste lichtpuntjes?
Na het eerste overleg hadden we eigenlijk geen idee wat we mochten verwachten van vandaag. In de ochtend volgen eerst diverse overlegrondes, zowel informeel als formeel, en halverwege de middag gloort er een klein lichtpuntje aan de horizon. Net voldoende voor de bonden om de bank kenbaar te maken dat we bereid waren om door te praten. Dit klinkt nog wat vaag, maar laten we zeggen dat er voorzichtig een eerste stap gezet is om het vertrouwen tussen de bank en de bonden te herstellen, een precaire eerste stap in de hoop op beter. Om dit een kans te geven, willen wij hier op dit moment niet meer over delen.
Meer dan alleen loonontwikkeling
Op basis van de input die we van jullie, onze leden, krijgen, willen we ook op andere onderwerpen een resultaat bereiken. Namens Our NEXT Move brengen we daarom aan het einde van de dag de doorbetaling van 100% loon bij ziekte tot en met 12 maanden in. Voor ons een belangrijk punt omdat we door verschillende collega’s de afgelopen maanden zijn benaderd met schrijnende voorbeelden. Vanuit onder andere FNV wordt de 80/90/100% regeling (80% tijd, 90% loon, 100% pensioen) ingebracht. Na het toelichten van de onderwerpen schorst de bank de bijeenkomst om zich op de onderwerpen te kunnen beraden. Tot onze teleurstelling geeft de bank aan, gezien de nog korte tijd die vandaag resteert, tijdens de volgende bijeenkomst met een inhoudelijke reactie te komen.
Op 12 maart staan de onderwerpen die voortvloeien uit onze nieuwe pensioenregeling op de agenda en op 25 maart praten we weer verder over de cao. Uiteraard houden we jullie op de hoogte.