Het gesprek gaat maandag verder...

- English version below-

Komende maandag en dinsdag staan er maar liefst twee onderhandelingsdagen in onze agenda, inclusief overnachting dus. We praten die dagen samen met de bank en andere bonden verder over een nieuwe cao en sociaal plan.

Ondanks de moeizame gespreksrondes tot nu toe, blijven wij constructief toewerken naar een goed en realistisch eindresultaat voor jullie, voor onze leden. We hebben regelmatig contact met Bas en Tom, de vorige bestuurders, en nemen hun eerdere ervaringen mee in deze onderhandelingen. Our NEXT Move is 5 jaar geleden opgericht om collega’s van ABN AMRO een stem te geven aan de onderhandelingstafel, voor collega’s door collega’s. De mening van onze leden is dus leidend in onze positie en een eventueel akkoord. Wij zijn met onze ruim 4.100 leden ook een club die de bank door en door kent. We zijn, voelen ons met elkaar betrokken bij het bedrijf en verantwoordelijk voor een evenwichtig onderhandelingsresultaat voor zowel de bank als de medewerker op langere termijn.

We gaan daarom constructief kritisch de komende gesprekken in en zullen dat blijven doen, ook als het moeilijk wordt. We vragen van de bank nadrukkelijk om de goede financiële resultaten nu ook tot uiting te laten komen in financiële en niet-financiële waardering voor collega’s die iedere dag met hart en ziel werken voor dit mooie bedrijf. Zonder hen, zonder ons, zouden die resultaten er niet zijn. In deze fase willen we vooral weten hoe de bank dit ziet. We kiezen er daarom bewust voor om nu nog niet met een concrete looneis te komen. We krijgen daar veel vragen over. Mede dankzij jullie input hebben we daar uiteraard ideeën bij, maar we wachten nu bewust nog even de voorstellen en visie van de bank hierop af. Tot op heden ligt er in onze ogen ook nog geen evenwichtig voorstel waar we serieus over in gesprek kunnen. 

Blijkbaar hoort het erbij dat partijen aan tafel in beweging komen en constructief op zoek gaan naar oplossingen. Hopelijk komt dat in de komende dagen! Wij zijn daar klaar voor en uiteraard brengen we jullie na afloop van deze gesprekken direct op de hoogte van de ontwikkelingen.

- English version -

Next Monday and Tuesday, we have two negotiation days scheduled in our agenda, including an overnight stay. On those days, we will continue discussions with the bank and other unions regarding a new collective labor agreement and social plan.

Despite the challenging negotiation rounds thus far, we remain committed to working constructively towards a good and realistic outcome for you, our members. We regularly consult with Bas and Tom, the previous board members, and incorporate their past experiences into these negotiations. Our NEXT Move was founded five years ago to give colleagues from ABN AMRO a voice at the negotiating table, by colleagues, for colleagues. Therefore, the opinion of our members is paramount in our position and any potential agreement. With our over 4,100 members, we are a group that knows the bank inside out. We are connected with each other and feel responsible for achieving a balanced negotiation result for both the bank and the employees in the long term.

Therefore, we will approach the upcoming discussions constructively and critically, and we will continue to do so even when faced with difficulties. We explicitly ask the bank to reflect its good financial results in both financial and non-financial appreciation for colleagues who work tirelessly for this great company every day. Without them, without us, these results would not exist. At this stage, we mainly want to understand the bank's perspective on this matter. Therefore, we consciously choose not to present a specific wage demand yet. We receive many questions about this. Thanks to your input, we certainly have an opinion on that, but we are intentionally waiting for the bank's proposals and vision on this matter. In our view, there is still no balanced proposal that we can seriously discuss.

It seems to be part of the process that parties at the table move and actively seek solutions. Hopefully, this will happen in the coming days! We are ready for it, and of course, we will promptly inform you of the developments following these discussions.

Dag 3: Vervolg van de gesprekken over ons toekomstige pensioen

- English version below -

Naast de gesprekken over de cao en het sociaal plan zijn we al met de bank al langer bezig met een pensioenstudie. Dit naar aanleiding van de nieuwe pensioenwet. Hoewel we ernaar streven om de nieuwe wetgeving in 2027 toe te passen, moeten we voor de zomer al een aantal keuzes maken zodat we op tijd klaar zijn en een goede overgang kunnen waarborgen.

Eerder informeerden we jullie al over de keuze voor de solidaire premieregeling. Gisteren hebben we verder gepraat over de nadere invulling van deze regeling. Dit is complexe materie met grote impact, zowel voor huidige als voormalige collega’s. Goed dat we daarom met de bank en de andere bonden de tijd nemen om alle keuzes en consequenties op een rij te zetten. Gelukkig helpt Ortec Finance, een onafhankelijk adviseur, ons daar erg goed bij. We hebben gisteren onder andere gesproken over de invulling van het nabestaandenpensioen, de netto-pensioenregeling en hoe we omgaan met het pensioen dat collega’s tot nu toe hebben opgebouwd.

Omdat de inhoud erg complex is en we proberen om eerst tot een volledig voorstel te komen, vinden we het lastig om jullie op individuele onderwerpen via een blog inhoudelijk te informeren. Zodra we wat verder zijn organiseren we daarom een teams-call voor alle leden met een nadere toelichting en een Q&A over alle voorstellen. En uiteraard geven jullie, onze leden, daarna jullie bepalende stem over het resultaat van de gesprekken. Mocht je nu toch al dringend specifieke input of vragen hebben, stuur ons dan gerust een mail. We zullen proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Hoewel de gesprekken over de cao en het sociaal plan nog moeizaam gaan (lees onze eerdere blog), maken we op het gebied van pensioen goede stappen. De sfeer was gisteren ook constructief en we hopen dat we deze goede sfeer en aanpak door kunnen trekken naar de onderhandelingen over de cao en het sociaal plan. Daarover praten we op 25 en 26 maart verder met de bank. 

We houden jullie uiteraard ook dan weer op de hoogte!

Continuation of discussions about our future pension

In addition to the discussions about the collective labor agreement (CLA) and the social plan, we have been engaged in a pension study with the bank for some time now, prompted by the new pension law. Although we aim to implement the new legislation by 2027, we need to make some decisions before summer so that we are ready on time and can ensure a smooth transition.

Earlier, we informed you about the choice for the solidarity-based premium scheme. Yesterday, we further discussed the details of this scheme. This is a complex matter with significant implications for current and former colleagues. It's good that we are taking the time with the bank and other unions to lay out all the choices and consequences. Fortunately, Ortec Finance, an independent advisor, is assisting us greatly. Yesterday, we discussed, among other things, the implementation of survivor pension, the net pension scheme, and how we deal with the pension accrued by colleagues so far.

Because the content is very complex and we are trying to first come up with a complete proposal, we find it difficult to inform you on individual topics via a blog. Once we progress further, we will therefore organize a team call for all members with further explanation and a Q&A on all proposals. And of course, you, our members, will then have your decisive say on the outcome of the discussions. If you have urgent specific input or questions now, feel free to send us an email. We will try to answer them as best as we can.

Although the discussions about the CLA and the social plan are still difficult (read our previous blog), we are making good progress on the pension front. The atmosphere was also constructive yesterday, and we hope we can carry this positive atmosphere and approach into the negotiations on the CLA and the social plan. We will continue those discussions with the bank on March 25th and 26th.

We will, of course, keep you updated then as well!

Aanvulling op eerdere berichtgeving over dag 2

- English version will follow asap -

Na onze blog op maandag en de communicatie van de bank en de andere vakbonden, hebben we veel reacties gehad waaruit blijkt dat er behoefte is aan meer duidelijkheid en transparantie. Daar willen we graag gehoor aan geven. 

Afwijzing bod

Op 14 februari zijn wij samen met de andere bonden uit het overleg gelopen omdat het loonbod van 5% niet voldoende was om verder te praten. Door alle bonden is gezamenlijk gevraagd om met een beter loonbod te komen. Afgelopen maandag, op de tweede dag van de onderhandelingen, bleek dat de bank hier geen gehoor aan heeft gegeven. De bank bleef bij het oorspronkelijke loonbod en heeft een nadere toelichting gegeven op de verdeling van de percentages. Dit heb je dinsdag kunnen lezen in het bericht op intranet. De bonden hebben gezamenlijk om een schorsing gevraagd om te kunnen overleggen en is nogmaals door alle bonden aangegeven dat het bod te laag is. 

Eerste lichtpuntje  

We hebben daarna informeel verder gepraat, met en zonder de bank. Dit informeel gesprek helpt om verder af te tasten wat de mogelijkheden zijn. Hieruit bleek een klein lichtpuntje en op basis daarvan hebben alle bonden besloten om het cao-overleg niet opnieuw te staken. Vanwege het informele karakter van dit overleg kunnen we geen details delen. Ook al is het nog een fragiel begin, het is in een ieders belang dat er uiteindelijk een nieuwe cao komt. Our NEXT Move wil een transparante en betrouwbare gesprekspartner zijn en gelooft dat dit voorzichtige begin verder versterkt kan worden door met elkaar in gesprek te blijven.

Nogmaals, het formele bod van de bank is niet veranderd en alleen toegelicht. Om die reden hebben wij in eerste instantie het bod met de verdeling van de percentages niet genoemd, dit ook in overleg met de andere bonden. Wij waren dan ook verrast dat dit door, onder andere, de bank wel is gedeeld. Meer informatie kunnen we op dit moment niet delen.

Dag 2 - Een voorzichtig begin?

- English translation will follow asap -

Op de dag dat onze nieuwe merkstrategie landelijk gelanceerd is, beginnen Hendrik, Nadine en Irene aan de tweede onderhandelingsdag aan de Wisselwerking in Diemen, het kantoor waar onder andere ICS en Customer Care & Operations gevestigd zijn. Met goede moed maar toch een beetje nerveus, na de voor ons verrassende ontwikkelingen tijdens het vorige overleg op 14 februari, zijn we (bonden en bank) in gesprek gegaan. 

Waar waren we gebleven?

De eerste onderhandelingsdag verliep, zoals jullie weten, teleurstellend. De eerste onderhandelingsdag heeft de bank een voorstel van 5% gedaan waarvan een deel beschikbaar was voor een structurele loonsverhoging en een deel voor een prestatie-gerelateerde beloning. We weten dat dit voor jullie een belangrijk onderwerp is en zien nog een groot verschil tussen het aanbod van de bank en de input die we van jullie hebben gekregen.

De bank is de dag gestart met het toelichten van het oorspronkelijke voorstel met een kleine aanpassing. Hoe ziet dat voorstel er nu uit:

  • Een collectieve loonsverhoging voor alle collega’s (3,5%)

  • Een jaarlijkse individuele waarderingspremie voor alle collega’s (inclusief eindeschalers) (0% bij onvoldoende functioneren, 2,5% bij functioneren volgens verwachting, 5% bij functioneren boven verwachting)

  • Een vaste jaarlijkse verhoging voor collega’s die ruimte hebben in hun loonschaal ter vervanging van de 0-7% regeling (2%)

Eerste lichtpuntjes?

Na het eerste overleg hadden we eigenlijk geen idee wat we mochten verwachten van vandaag. In de ochtend volgen eerst diverse overlegrondes, zowel informeel als formeel, en halverwege de middag gloort er een klein lichtpuntje aan de horizon. Net voldoende voor de bonden om de bank kenbaar te maken dat we bereid waren om door te praten. Dit klinkt nog wat vaag, maar laten we zeggen dat er voorzichtig een eerste stap gezet is om het vertrouwen tussen de bank en de bonden te herstellen, een precaire eerste stap in de hoop op beter. Om dit een kans te geven, willen wij hier op dit moment niet meer over delen. 

Meer dan alleen loonontwikkeling

Op basis van de input die we van jullie, onze leden, krijgen, willen we ook op andere onderwerpen een resultaat bereiken. Namens Our NEXT Move brengen we daarom aan het einde van de dag de doorbetaling van 100% loon bij ziekte tot en met 12 maanden in. Voor ons een belangrijk punt omdat we door verschillende collega’s de afgelopen maanden zijn benaderd met schrijnende voorbeelden. Vanuit onder andere FNV wordt de 80/90/100% regeling (80% tijd, 90% loon, 100% pensioen) ingebracht. Na het toelichten van de onderwerpen schorst de bank de bijeenkomst om zich op de onderwerpen te kunnen beraden. Tot onze teleurstelling geeft de bank aan, gezien de nog korte tijd die vandaag resteert, tijdens de volgende bijeenkomst met een inhoudelijke reactie te komen.

Op 12 maart staan de onderwerpen die voortvloeien uit onze nieuwe pensioenregeling op de agenda en op 25 maart praten we weer verder over de cao. Uiteraard houden we jullie op de hoogte.



Afhandeling afspraken Customer Care

De bank en de bonden CNV Vakmensen, De Unie en Our NEXT Move hebben op 12 februari 2024 afspraken gemaakt over het vanaf 1 mei 2022 compenseren van extra werktijd, die binnen Customer Care & Operations is gemoeid met het opstarten van de systemen en het afronden van telefoongesprekken en chats met klanten in de wachtrij nadat het werkrooster is geëindigd. Deze afspraken maken onderdeel uit van de ABN AMRO arbeidsvoorwaardencao met looptijd 1 juli 2022 tot 1 juli 2024.

 

Tijd-voor-tijdregeling

Je werktijd begint bij de aanvang van je dienst; je bent niet verplicht om eerder te starten met je werk. In de praktijk gebeurt het wel dat mensen eerder starten om bijvoorbeeld de systemen op te starten, ook al hoeft dat niet. Dat is officieel geen werktijd. Daarnaast kan er bij het einde van je werktijd nog een wachtrij bestaan, waardoor je dan niet op de eigenlijke eindtijd kunt stoppen. De bank en de bonden hebben afgesproken dan je extra verlofuren krijgt om deze gewerkte tijd buiten je werkrooster te compenseren.

 

Eenmalig compensatie van 1 mei 2022 tot 1 januari 2024

De bonden en de bank hebben teruggekeken tot 1 mei 2022, de datum waarop de huidige openingstijden van Customer Care zijn ingegaan. Eventuele extra werktijd voor 1 mei 2022 wordt niet gecompenseerd. Voor de periode van 1 mei 2022 tot 1 januari 2024 krijg je met terugwerkende kracht eenmalig 32 uur extra verlofuren (naar rato van je arbeidsduur (uitgaande van 36 uur per week) en lengte dienstverband).

 

Compensatie vanaf 1 januari 2024

Vanaf 1 januari 2024 krijg je 20 uur extra verlofuren per jaar (naar rato van je arbeidsduur (uitgaande van 36 uur per week) en lengte dienstverband). Je kunt dit verlofsaldo niet laten uitbetalen. Dit verlofsaldo komt te vervallen bij uitdiensttreding of een overstap naar een functie buiten Customer Care & Operations.

 

Voor wie?

De gemaakte afspraken gelden voor iedereen die vanaf 1 mei 2022 in roosters werkzaam was op het gebied van telefonie, chat en webcare binnen Customer Care & Operations. Dus ook voor uitzendkrachten. Medewerkers en uitzendkrachten die vanaf 12 februari 2024 niet meer bij de bank werkzaam zijn, kunnen het extra verlofsaldo niet opnemen en krijgen dat daarom uitbetaald.

Dag 1 - Een begin vol vertrouwen?

English below

“Begin vol vertrouwen” vertelde de banner in de hal van de Gustav Mahlerlaan ons toen we het kantoor binnenliepen voor de cao-onderhandelingen. De fantastische kwartaalcijfers en jaarcijfers die de bank vanochtend presenteerde onderstreepten dat we met vertrouwen aan de onderhandelingen konden beginnen. We zaten dus met goede zin en positieve verwachtingen aan tafel en klaar om samen met de bank constructief in gesprek te gaan.

De opening van de bank was positief omdat er door de bank goed geluisterd is bij het presenteren van de brieven. Namens de bank werd teruggegeven dat waardering en beloning de belangrijke thema’s zijn gedurende deze onderhandelingen.

Dat wat mooi begon, sloeg al snel om in een minder positieve stemming. Er werd een bod van 5% als verhoging gepresenteerd, waarbij een deel van de geboden 5% als structurele salarisverhoging met ingang van 1 juli beschikbaar komt en een deel van deze 5% beschikbaar komt als eindejaarsuitkering gekoppeld aan de individuele performance. In welke verhouding is nog niet duidelijk. Deze twee componenten zouden samen een gemiddelde, structurele verhoging van 5% betekenen. Bij dit loonbod werd aangegeven dat er beperkte ruimte was om additionele materiële onderwerpen (bijvoorbeeld internet-, thuiswerkvergoeding, 80-90-100 regeling et cetera) te bespreken. 

Door de bonden is vervolgens om een schorsing gevraagd om te overleggen over het bod. Al snel was duidelijk dat het beeld bij alle bonden gelijk was. Het bod voldeed niet aan de verwachtingen. Na de schorsing hebben wij vanuit Our NEXT Move namens de bonden toelichting gegeven op het feit dat we het bod als start van de onderhandelingen onvoldoende vonden.

De bank heeft zich hierop teruggetrokken om het bod te heroverwegen en is na de lunch met een verbeterd bod gekomen. Het bod van 5% bleef staan met de handreiking dat er ruimte was om ook over andere materiële componenten in gesprek te gaan.

Ondanks dat alle partijen de wens hebben om constructief met elkaar in gesprek te zijn en te blijven, is vandaag gebleken dat er te weinig grond was om door te praten en is de vergadering gestaakt. Het volgende overleg staat gepland op 4 maart. Tot die tijd ligt het proces stil. Wij hopen jullie na 4 maart een update te kunnen geven dat dit stroeve begin een vervolg vol vertrouwen gekregen heeft.

Day 1 - a beginning with confidence?

“A beginning with confidence" proclaimed the banner in the Gustav Mahlerlaan lobby as we entered the office for the "Collective Labour Agreement (CLA) negotiations. The fantastic quarterly and annual figures presented by the bank this morning underscored that we could approach the negotiations with confidence. So, with a positive outlook and high expectations, we sat at the table, ready to engage in constructive discussions with the bank.

The bank's opening was positive, as they listened carefully during the presentation of the letters. The bank expressed that appreciation and compensation are crucial themes during these negotiations.

However, what began beautifully quickly turned into a less positive atmosphere. A 5% increase was presented as an offer, with a portion of the offered 5% becoming a structural salary increase starting from July 1st, and another part of this 5% being allocated as a year-end bonus linked to individual performance. The exact proportion was not clear yet. These two components together would constitute an average, structural increase of 5%. Along with this wage proposal, it was mentioned that there was limited room to discuss additional material subjects (such as internet allowance, telecommuting compensation, 80-90-100 arrangement, etc.).

Subsequently, the unions requested a suspension to discuss the offer. It quickly became apparent that the sentiment was the same among all unions: the offer did not meet expectations. After the suspension, on behalf of all unions, Our NEXT Move provided an explanation that we found the offer insufficient as a starting point for negotiations.

The bank then withdrew to reconsider the offer and came back after lunch with an improved proposal. The 5% offer remained, with the concession that there was room to discuss other material components as well.

Despite the shared desire of all parties to engage in and maintain constructive dialogue, today revealed that there was not enough common ground to continue the discussion, leading to the adjournment of the meeting. The next meeting is scheduled for March 4th. Until then, the process is on hold. We hope to provide you with an update after March 4th, indicating that this challenging start has evolved into a continuation with confidence.

Compensatie voor collega’s van Customer Care

De afgelopen maanden zijn de bonden en de bank in onderhandeling geweest om tot een compensatie te komen voor collega’s die werkzaam zijn bij Customer Care. Dit naar aanleiding van de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag in de zaak Teleperformance.

Waarom compensatie?
Zoals bekend kom het voor dat aan het einde van het werkrooster nog klanten in de wachtrij staan die nog telefonisch te woord moeten worden gestaan. Gevolg is dat medewerkers en uitzendkrachten in het contactcenter op incidentele basis na het einde van hun werkrooster nog één of meer telefoongesprekken afronden. Op dit moment is het niet mogelijk om dit te compenseren met vrije tijd. Naar aanleiding van de uitspraak zijn er gesprekken met de bank gevoerd om de tijd aan het eind van de dag maar ook het opstarten aan het begin van de dag te compenseren

Wat zijn we met de bank overeengekomen?
Met de bank is overeengekomen dat er een tijd-voor-tijd regeling komt ter compensatie. De regeling gaat over de periode 1 mei 2022 tot en met 1 januari 2024. Medewerkers en uitzendkrachten krijgen eenmalig een extra verlofsaldo ter grootte van 32 uur, naar rato op basis van een voltijds arbeidsomvang (36 uur per week) en naar rato van de lengte van het dienstverband c.q. de inleenopdracht gedurende deze periode. Mocht de medewerker al uit dienst zijn, dan wordt het verlofsaldo alsnog bruto uitbetaald.

Vanaf 1 januari 2024 krijgen medewerkers en uitzendkrachten per kalenderjaar een extra verlofsaldo ter grootte van 20 uur, naar rato op basis van een voltijds arbeidsomvang (36 uur per week) en naar rato van de lengte van het dienstverband c.q. de inleenopdracht. Daarvoor wordt de verlofpool in NICE IEX met het extra verlofsaldo opgehoogd.

 

Q&A sessies
Op donderdag 1 februari om 13.30 uur en op dinsdag 6 februari om 17.30 uur organiseren we een 30 minuten durende Q&A sessie waarin een korte toelichting geven op de voorgestelde compensatie en is er ruimte om vragen te stellen. Aanmelden voor één van deze sessie kan via deze dit aanmeldformulier: link.

Voor wie?
Wij zijn positief over dit bod van de bank maar het is uiteraard aan de leden van Our NEXT Move om daar over te stemmen. Wij vragen alleen de collega’s die in het contactcenter werkzaam zijn of werkzaam geweest zijn om aan te geven of ze instemmen met dit aanbod. Je kunt dit doen door gebruik te maken van het stemmingsformulier om je stem te laten horen. Omdat het hier gaat om de collega’s die werkzaam zijn bij Customer Care is de stemming niet anoniem. Je kunt stemmen tot vrijdag 9 februari 18:00 uur. Het is aan jullie!

 

Our NEXT Move, voor én door leden!
Om te stemmen of om één van de Q&A sessies bij te wonen moet je lid zijn van Our NEXT Move. Wil je nu je stem laten horen over dit voorstel maar ben je nog geen lid? Geen probleem, lid worden kan voor slechts 2 euro per jaar: www.ournextmove.nl/word-lid

Voorstelbrief voor komende CAO onderhandelingen

Inmiddels is het anderhalf jaar geleden dat we om de tafel zaten en afspraken met elkaar hebben gemaakt over arbeidsvoorwaarden, vastgelegd in de cao. Achteraf is gebleken dat veel collega’s en leden minder tevreden waren over het behaalde resultaat. Deels doordat we ingehaald zijn door de tijd, de aanhoudende hoge inflatie en door de onderhandelingsresultaten bij andere partijen in de financiële sector. De communicatie vanuit de bank heeft hierbij ook een rol gespeeld, daardoor voelden en voelen veel collega’s zich niet gezien en gewaardeerd.

Our NEXT Move gaat graag constructief met de bank in gesprek over de huidige uitdagingen waar we samen mee te maken hebben, bank, medewerkers en de maatschappij.

De onderhandelingen starten we graag met een verkenning en antwoorden van de bank op onderstaande vragen en, waar van toepassing, welke acties er op deze onderwerpen ondernomen zijn:

  • Wat is de lange-termijn visie en strategie van de bank op het gebied van beloning en waardering van haar medewerkers? 

  • Wat is de visie van de bank op het gebied van HR om medewerkers te behouden voor de bank en groeiperspectief te bieden?

  • ·   Wat is de visie van de bank op hybride werken?

 

De wereld blijft in beweging, maar onze ambitie is onveranderd. Namens zo’n 4000 leden streven wij naar moderne en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden die passen bij de huidige tijd én bij de veranderende behoefte van alle generaties, voor collega's die zich iedere dag met passie, kennis en betrokkenheid inzetten voor ABN AMRO en haar klanten.

Onze belangen
In afstemming met onze leden hebben wij gekeken welke onderdelen van onze cao en sociaal plan goed functioneren en welke onderdelen voor verbetering of aanpassing in aanmerking komen. Als vertrekpunt voor de gesprekken voor een nieuwe cao en Sociaal Plan voor de periode na 1 juli 2024, hieronder onze prioriteiten op een rij:

1.      Loon

a.       Passende loongroei
Voor een gezond en stabiel bedrijf als ABN AMRO zijn medewerkers van essentieel belang, daarom is een jaarlijkse (autonome) loongroei belangrijk die passend is bij de huidige economische omstandigheden (koopkrachtbehoud). Een loongroei waarbij medewerkers zich gewaardeerd voelen. Voor onze leden is een passende loongroei het belangrijkste onderwerp van deze cao-onderhandelingen. Wij zetten dan ook in op een onderhandelresultaat dat recht doet aan de inzet van medewerkers van ABN AMRO.

Noot: Wij merken in de voorbije jaren dat het praktijk is geworden afgesproken loonstijging uit de cao niet (standaard) door te berekenen in het totale budget voor loonkosten van de bank. Hierdoor zorgt loongroei de facto voor generieke daling in arbeidsplaatsen. Dit kan niet de bedoeling zijn van afspraken in de cao. Loongroei en reductie moeten geen communicerende vaten zijn.

b.       Herziening van het systeem voor performance management
Afgelopen jaar heeft een verduidelijking van de regels van de zogeheten 0-7% regeling plaats gevonden. Uit ontvangen feedback is duidelijk geworden dat de aanpassing niet geleid heeft tot verbetering van de regeling en zelfs voor aanhoudende frustratie zorgt. De intentie achter de regeling steunen wij, maar de invulling en implementatie is in onze ogen, ondanks optimalisaties, onvoldoende. Wij zijn daarom tot de conclusie gekomen dat de regeling toe is aan vervanging. In een nieuwe regeling zien we graag naast ontwikkeling de beloning voor de geleverde prestaties en de mogelijkheid tot eenmalige beloning als blijk van waardering voor bijzondere prestaties, ongeacht de positie in de schaal terugkomen. Wij leveren hieraan graag een actieve bijdrage door middel van capaciteit uit onze achterban, zodat een nieuwe regeling met ingang van de nieuwe cao geïmplementeerd wordt.

 c.       Doorbetaling bij ziekte
Het is ons opgevallen dat wij in tegenstelling tot andere grootbanken een sobere regeling hebben bij doorbetaling in geval van ziekte. Ons voorstel is om de doorbetaling van 100% bij ziekte van 6 maanden naar 12 maanden te verlengen. We willen voorkomen dat medewerkers een financiële druk voelen om (te vroeg) te re-integreren.

 2.       Future fit

We willen een aantrekkelijke werkgever zijn voor iedereen ongeacht de levensfase. De behoeften en wensen van onze collega’s en leden zijn uiteenlopend. Daarom willen we beschikbare regelingen toegankelijker, eenvoudiger, flexibeler en transparanter maken. Sommige vergoedingen zijn al geruime tijd niet meer geïndexeerd en daardoor niet toereikend (bijvoorbeeld Bring Your Own vergoeding voor een telefoon). Ook worden nieuwe regelingen niet altijd gezien als een verbetering (bijvoorbeeld de onlinesportklassen ten opzichte van de vergoeding van de sportschool of de mogelijkheid om op kantoor te sporten). Daarom stellen wij voor om het cafetariamodel te introduceren als onderdeel van de cao.

Het cafetariamodel biedt een innovatieve en inclusieve benadering waarmee medewerkers hun Benefit Budget op een fiscaal vriendelijke wijze besteden aan zaken die het beste passen bij hun persoonlijke situatie en levensfase.

 

We vragen ons ook af of het concept vakantiedagen nog past bij de huidige tijd. In onze ogen is deze vraag alleen maar actueler geworden door het thuiswerken en de mate waarin werk en privé in elkaar overlopen. Indien deze visie wordt gedeeld zijn wij uiteraard bereid in gesprek te gaan over gerichte experimenten binnen de bank.

 

Tijdens de onderhandelingen onderzoeken we graag concrete mogelijkheden over de implementatie van het cafetariamodel, zodat het optimaal aansluit bij de specifieke behoeften van de medewerkers en de duurzame strategie van de bank. Uiteraard binnen de kaders van de fiscale mogelijkheden.

3.       Een goed Sociaal Plan voor de periode 2025 - 2028
ABN AMRO heeft een aanscherping van haar strategie aangekondigd tot 2028. Er is aangegeven dat er gedurende deze hele periode impact op organisatie en/of personeelsbestand zal zijn, al dan niet door natuurlijk verloop, duurzame inzetbaarheid, up- en re-skilling of reorganisaties. Wij streven naar duidelijkheid en eerlijkheid voor alle collega’s die door deze veranderingen worden geraakt. We stellen voor een looptijd tot 2028 waarin afspraken rondom een goed sociaal plan voor bank en medewerkers worden gemaakt.

4.       Hybide werken

Wij zouden de huidige regeling om thuis een wettelijke ARBO werkplek te creëren flexibeler willen maken. We denken hierbij aan een ruimer assortiment én een persoonlijk budget om beter passende oplossingen te regelen of bestaande werkplekken te vervangen. Evaluatie van de huidige vervoersregelingen is nodig, denk hierbij aan de lease-regeling.

Door kantoorsluitingen voldoet de huidige maximale km-vergoeding woon-werk (tot 40 km) niet meer. Collega’s moeten veelal verder reizen om naar een kantoor te komen. Daarnaast zijn er minder vervoersbewegingen door het hybride werken. Graag zouden wij het maximum van 40 km woon-werk laten vervallen en de daadwerkelijke woon-werk km vergoeden op basis van de fiscaal maximale vergoeding.

 

5.       Versterken van individuele arbeidsmobiliteit en persoonlijke ontwikkeling
Het toekomstig succes van ABN AMRO is afhankelijk van de mate waarin haar medewerkers zich kunnen ontwikkelen in nieuwe technologieën, werkwijzen en veranderende klantbehoeften. De bank geeft dit ook aan in haar aangescherpte strategie en spreekt over re-skilling. Om deze reden zijn de mogelijkheden op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en het versterken van arbeidsmobiliteit belangrijke prioriteiten voor de leden van Our NEXT Move waar wij graag specifiek met de bank over in gesprek willen gaan. Ook bespreken we graag de mogelijk voor collega’s om aan het eind van hun carrière een stapje terug te doen in tijd of verantwoordelijkheid. Wij denken hierbij aan bijvoorbeeld aan een 80/90/100 regeling (80% tijd, 90% loon, 100% pensioen).

Bovenstaande voorstellen zijn niet limitatief. Wij behouden ons het recht voor om tijdens de onderhandelingen nog niet genoemde, aanvullende en/of gewijzigde voorstellen te presenteren.

Onze werkwijze
Our NEXT Move heeft maar één agenda; die van onze collega’s binnen ABN AMRO. Wij zijn daarmee volledig onafhankelijk en richten ons voor 100% op de situatie bij ABN AMRO. Wij betrekken onze leden doorlopend en transparant bij de onderhandeling. Wij stemmen onze standpunten vooraf af en vragen tussentijds en aan het einde hun mening over het door ons behaalde resultaat. De mening van onze collega’s is daarmee altijd leidend voor onze positie aan de onderhandelingstafel.

 

De genoemde thema’s en gespreksonderwerpen zijn wat ons betreft een startpunt van een constructieve dialoog om te komen tot oplossingen die ABN AMRO verder helpen richting een succesvolle toekomst, namens alle collega’s die lid zijn van Our NEXT Move!

Pensioenupdate: bank en bonden kiezen voor solidaire pensioenregeling

Vooruitlopend op de cao-onderhandelingen die 29 januari beginnen, hebben de bank en de bonden afgesproken dat collega’s vanaf 1 januari 2027 pensioen opbouwen via een solidaire premieregeling. Gezien de tijdslijnen zijn de bank en de bonden op verzoek van het ABN AMRO Pensioenfonds dit nu overeengekomen, voordat de gesprekken over cao zijn gestart.

Waarom een nieuwe pensioenregeling?

Er geldt een nieuwe wet toekomst pensioenen per 1 juli 2023. De bank en de bonden moeten voor uiterlijk 1 januari 2025 een nieuwe pensioenregeling afspreken. Vervolgens heeft het ABN AMRO Pensioenfonds twee jaar de tijd om de nieuwe pensioenregeling in te voeren.

De bank en de bonden zijn wettelijk verplicht om een transitieplan op te stellen waarin alle afspraken over de nieuwe pensioenregeling en de overgang daarnaartoe worden vastgelegd. In het transitieplan worden alle afspraken uitvoerig gemotiveerd voorzien van berekeningen en vele details. In de cao wordt de nieuwe pensioenregeling vastgelegd. Gesprekken hierover starten in januari. We spreken dan over de verdere invulling van de solidaire premieregeling, waaronder het nabestaandenpensioen, hoe om te gaan met de al opgebouwde pensioenen en compensatie mochten collega’s er op achteruit gaan.

Wat blijft hetzelfde?

Het uitgangspunt van de nieuwe wet blijft dat werkgevers en werknemers gezamenlijk pensioen opbouwen. En dat we financiële risico’s met elkaar delen. Werkgevers en werknemers leggen premie in, pensioenuitvoerders beleggen dat geld en keren de pensioenuitkeringen uit.

Hoe werkt het nu? 

Op dit moment heeft de bank een uitkeringsregeling, waarin een pensioenuitkering wordt toegezegd. Dit is dus een bepaalde mate van garantie, waardoor pensioenfondsen nu flinke buffers moeten aanhouden. Op dit moment heeft de bank een goede pensioenregeling voor onze collega’s. Met een solidaire premieregeling verwachten bank en bonden deze goede regeling voort te kunnen zetten binnen het nieuwe pensioenstelsel.

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 1 januari 2027 gaat iedereen pensioen opbouwen via een solidaire premieregeling. Dit betekent dat collega’s een aandeel krijgen in een collectief belegd pensioenkapitaal (pensioenpot). De pensioenpremie komt grotendeels in ieders pensioenspot terecht en is voor alle leeftijden procentueel gelijk. Deze solidaire premieregeling lijkt veel op de huidige pensioenregeling, behalve dat pensioenfondsen minder grote buffers hoeven aan te houden. Daardoor kunnen ze de pensioenen sneller verhogen als het economisch meezit. Maar de pensioenen kunnen ook lager worden als het economisch tegenzit. Een slimme solidariteitsreserve zorgt ervoor dat de kans dat pensioenen gekort worden, zeer klein is.

Update september

Planning nieuwe CAO onderhandelingen

We gaan ons voorbereiden op de CAO onderhandelingen.  De komende tijd halen wij input op en vormen wij onze visie ten aanzien van de onderhandelingen. Ook willen wij weten wat de lange-termijn visie en strategie van de bank is op het gebied van belonen en waarderen.

We zijn erg benieuwd wat jij vindt! Graag ontvangen we jouw mening via deze enquete

Nieuwe pensioenwet

De afgelopen maanden zijn door collega’s vragen gesteld over de nieuwe pensioenwet waar we jullie graag over informeren. Hieronder de antwoorden en de link die ook in het Teams kanaal zijn gedeeld.

Bron: Nieuwe pensioenwet: wat betekent het voor u? | Publicatie | Rijksoverheid.nl

Wanneer gaan de veranderingen in?

De nieuwe pensioenwet gaat op 1 juli 2023 in, maar het duurt even voordat u de gevolgen daarvan merkt. Er komt eerst een overgangsfase van een aantal jaren. In die periode gaan werkgevers, vakbonden en pensioenuitvoerders met elkaar bespreken hoe ze alle regelingen kunnen aanpassen aan de nieuwe wet.

Hoe kan ik mijn stem laten horen bij mijn pensioenfonds of verzekeraar?

Dat kunt u doen via het medezeggenschaporgaan van uw pensioenuitvoerder. Dat orgaan is betrokken bij de plannen voor de overstap. Bent u het niet eens met hoe de overgang vorm krijgt? Dan kun u een klacht indienen bij uw uitvoerder. Die moet uw klacht dan beoordelen. Daarna kan een geschil worden voorgelegd bij de geschilleninstantie. Hier kunt u terecht als uw klacht over de omzetting door de uitvoerder is afgewezen. Deze geschilleninstantie begint op 1 januari 2024. Uiteraard kunt u uiteindelijk ook altijd bij de civiele rechter terecht.

Waarom kan ik er niet voor kiezen in het oude pensioenstelsel te blijven?

Er zijn drie redenen waarom dat niet kan. Ten eerste is de basis van ons pensioen is dat we samen de risico’s delen. Zo kunnen we financiële tegenslagen opvangen als het economisch tegenzit. Maar dat werkt alleen als we het ook echt samen doen; niet als mensen in verschillende pensioensystemen zitten. Ten tweede is het op termijn heel nadelig om achter te blijven in het oude systeem. De mensen die daarin zitten, worden steeds ouder en er komen geen nieuwe mensen meer bij. Het pensioengeld kan dan alleen nog maar voorzichtig worden belegd, en levert niet zo veel meer op. Men verliest al snel koopkracht als men in dat oude pensioenstelsel zou blijven zitten. Ten derde brengt het extra kosten met zich mee om twee pensioensystemen in de lucht te houden. En het wordt ook voor iedereen een stuk ingewikkelder als er twee pensioenstelsels naast elkaar bestaan.

  

Salarisverhogingsproces

In de huidige CAO is afgesproken dat er een onderzoek zal plaatsvinden om de knelpunten en verbetermogelijkheden rondom het salarisverhogingsproces in kaart te brengen. In juli hebben alle medewerkers daar een enquête over kunnen invullen. Momenteel zijn wij in gesprek met de bank en de andere vakbonden om de resultaten te bespreken en oplossingen uit te werken. We richten ons op oplossingen die tijdens de looptijd van de huidige cao geïmplementeerd kunnen worden zodat ze, indien mogelijk, meegenomen kunnen worden in het performance management proces. Zodra hier meer details over beschikbaar zijn zullen we jullie daarover berichten.

Contributie

Je had wellicht al een Tikkie verwacht om de jaarlijkse contributie (2 euro) over 2023 te betalen. We zijn bezig om onze ledenadministratie op orde te brengen. Binnenkort zullen wij de contributie gaan innen.

10 minuten betaling call center

Naar aanleiding van de uitspraak over Teleperformance zijn de bonden in gesprek gegaan met ABN AMRO over de werktijden van het Contact Center. Er zijn verschillende steekproeven gedaan en in overleg met de sociale partners wordt nu gekeken naar een passende oplossing voor ABN AMRO. Gesproken wordt over de mogelijkheden die er zijn om te compenseren. Denk hier bijvoorbeeld aan tijd voor tijd of een financiële compensatie. Maar voordat we tot een definitief besluit kunnen komen moet uiteraard worden vastgesteld om hoeveel tijd het dan gaat binnen ABN AMRO. Werk je bij Customer Care van ABN AMRO en heb je hier een mening over, laat het ons weten! We horen graag.

 

Grensarbeiders

We hebben met de bank overleg gevoerd over de grensarbeiders. De bank heeft ons uitgelegd onder welke voorwaarden je als grensarbeider tot onder de 25 procent van je arbeidsomvang thuis (of op een andere passende werkplek in je eigen woonland) kunt werken en dat deze voorwaarden inmiddels met de grootste groep grensarbeiders schriftelijk zijn vastgelegd. Op dit moment zijn er bij de bank geen individuele kwesties bekend waarin er nog problemen zijn. Als dit voor jou als grensarbeider onverhoopt wel het geval is, dan vragen we je hierover contact op te nemen met je leidinggevende, zodat naar een passende oplossing kan worden gezocht. De bank heeft ons op het hart gedrukt de ontwikkelingen in de regelgeving op dit gebied nauwlettend in de gaten te houden en zodra er mogelijkheden zijn om het huidige beleid te versoepelen, daarover te communiceren.

Mochten jullie naar aanleiding van bovenstaande onderwerpen vragen hebben, dan kunnen je die mailen naar ournextmove@nl.abnamro.com.